Könyvek
kategóriák
Menedzsment a mezőgazdaságban-Vezetési módszerek és sajátosságok
Ebben a könyvben arra vállalkozunk, hogy bemutassuk és értelmezzük az általános vezetéselméleti kérdéseket, problémaköröket a mezőgazdasági folyamatokra is. Minden témakör elején szeretnénk egy rövid irodalmi feldolgozással betekintést njtani az adott témára vonatkozó legújabb elméletekbe, módszerekbe, eredményekbe. Erre a feldolgozásra alapozva az általános megközelítéseket mezőgazdasági szervezetekre és folyamatokra is értelmezzük, azok sajátos vezetés-módszertani vonatkozásait is érintve. Majd minden fejezet végén saját, a témára vonatkozó vezetési vizsgálataink, kutatásaink eredményeit is bemutatjuk, levonva azokat a következtetéseket, amelyek alkalmasak a vezetési módszerek fejlesztésére, tökéletesítésére. de legalábbis arra, hogy a vezetők módszereik kialakításánál figyelembe vegyék azokat.
A könyvben csak azokat a témákat dolgoztuk fel, ahol olyan kutatási eredményeink vannak, amelyek alapján önálló, saját mondanivalónk van annak a problémakörnek a vezetési kérdéseivel, módszereivel kapcsolatban. Egyik-másik téma kutatása, feldolgozása még most van folyamatban, így a kutatások eredményeit itt publikáljuk előszöL
A könyv összeállításának ez a koncepciója leszűkítette a témakörök számát, de amint látni fogják, egy ilyen vezetési szakkönyv esetében ahhoz, hogy az kerek egész legyen
»ennyi kell, de ennyi elég is”.
ISBN/ISSN: 9639422983
Méret: B5
Kiadó: Szaktudás Kiadó Ház
Tartalomjegyzék:
Előszó 11
Bevezetés - 13
1. A vezetés mint tevékenység 17
1.1. Mi a vezetés? 17
1.2. Vezetés és menedzsment, vezető és menedzser 18
1.3. Megtanulható-e a vezetés? 20
1.4. A vezető feladatai, vezetési funkciók 24
1.5. Vezetési feladatok a mezőgazdaságban 28
1.6. Vezetői szerepek 32
2. A vezetési gondolkodás fejlődése, története 36
2.1.A kezdetek 36
2.2- A klasszikus vezetési iskola kora, 1880—1920 37
2.3. Az emberi viszonyok tana, 1920—1945 41
2.4. Az objektív racionalitás irányzatai 43
2.5. 1-lumaniszúkus irányzatok 46
26. A vezetési gondolkodás fejlődése a mezőgazdaságban 48
3. Szervezeti formák 53
3.1. Strukturális jellemzők 53
3.2. Szervezeti típusok 57
3.3. Szervezeti formák a mezőgazdaságban 62
3.4. A szervezet és a csoportstruktúra összefüggései
a mezőgazdaságban 65
4. Emberierőforrás-menedzsment 68
4.1. Az emberi erőforrás jelentősége 68
4.2. Az emberierőforrás-menedzsment feladatai 71
4.3. Az emberierőforrás-gazdálkodás sajátosságai
a mezőgazdaságban
4.4. Vezetői feladatok és elvárások
az emberierőforrás-menedzsmentben
5. Motiváció
A motiváció értelmezése
Motivációs elméletek
A motiváció vezetési kérdései
Motivációs vizsgálatok
6. Innovációmenedzsment
6.1. Az innováció fogalmi meghatározásai
6.2. Az innovációjellenizői
6.3. Az innováció vezetése
6.4. A mezőgazdaság innovációjának sajátosságai
6.4.1. A korábbi időszak (1950—1990) innovációs folyamatának értékelése
6.4.2. Az innovációjelene ésjövője a mezőgazdaságban
7. Szervezés
7.1. A szervezés helye, szerepe a vezetésben
7.2. Integrált szervezési rendszerek
7.3. A szervezés eltérései ipari és mezőgazdasági
szervezetek esetében
7.4. A szervezés sajátosságai a mezőgazdaságban
7.5. Rendelkezés
8. Minőségmenedzsment
8.1. A minőség értelmezése
8.2. A minőségi” gondolkodás fejlődése
8.2.1. Az „amerikai minőségiskola’ képviselői
8.2.2. A „japán minőségiskola képxiselői
8.2.3. Az „új hu1lám’ képviselői
8.3. A minőség emberi tényezői
8.4. A minőségiztosítás sajátosságai a mezőgazdaságban
8.5. Minőségügyi rendszerek a mezőgazdaságban
8.5.1. Az ISO 9000-es szabványsorozat mezőgazdasági
alkalmazása 170
8.5.2. A Hazard Analysis Critical Control Point
HACCP módszer alkalmazása 172
9. Kommunikációmenedzsment 174
9.1. A kommunikáció szerepe a vezetésben 174
9.2. A szervezeti kommunikáció 180
9.3. Szakmai kommunikáció 190
9.4. Vezetői kommunikáció 194
9.5. A kommunikáció befolyásolásának lehetőségei 197
10. Változásmenedzsment 203
10.1. A változások természete 203
10.2. A mezőgazdasági szervezeteket érintő
alapvető változások 1990—2000 között 209
10.3. Változások vezetést 219
Irodalomjegyzék 229
Olvasson bele:
1. A vezetés mint tevékenység
.............................
„A vezetés egyidejű az emberrel” — kijelentés szerint a vezetés olyan tevékenység, amely csak az emberi társadalmakra, csoportokra jellemző. Pedig jól tudjuk, hogy bizonyos vezetői szerepek, magatartási formák az állatvilágban is felismerhetőek. Ezek a szerepek (falkavezér, méhkirálvnő, alfahím), azoknál az állatfajoknál jelentkeznek, amelyek életében, tevékenységében a csoportos együttélés a jellemző. Ez azt igazolja, hogy a vezetői szerep a csoportokban (társas életformában, társadalmakban) a fennmaradás. a csoport tevékenységének, életének alapfeltétele, és ez nem csak az emberi csoportokra igaz. A vezetés tehát a társas, csoportos életforma alapja és követelménye, ezt az axiómát, bonyolult gazdasági-társadalmi viszonyok között sem szabad elfelejteni.
1.1. Mi a vezetés?
A társadalom és a gazdaság differenciálódásával a vezetés célja, szerepe állandóan változott, igazodott a mindenkori igényekhez és ismeretekhez. Nyilvánvalóan más-más igény jelentkezett a vezetéssel szemben az ősközösségben, a rabszolgatartó társadalomban, a feudális nagybirtokon és a kapitalizmus egyre modernizálódó. korszerűsödő termelési szervezeteiben. De mindig követelmény volt, hogy a vezetés megfeeljen az adott termelési, gazdasági, társadalmi viszonyoknak.
Az ipari termelés megindulásakor a munkamegosztás kiszélesedésével a termelő szervezeteken belül is megjelent egy határozott igény a folyamatok irányítására, koordinálására, tervezésére, ellenőrzésére. Megjelenik a vezető és a beosztott, megindul a termelő szervezetek kiépítése, differenciálódása, a modern szervezetek kialakulása. A modern szervezet fontos jellemzője, hogy meghatározott célja (küldetése, missziója) van. amiért tevékenykedik, és ezt a tevékenységet az erre szakosodott vezetők irányítják.
A vezetés olyan komplex feladat tehát, amelyben a vezető irányítja azt a folyamatot, amely révén a szervezet realizálja céljait, küldetését, biztosítja a résztevékenységek összhangját.
A vezetés szakma, tudomány és művészet (Torgersen és Weinstock, 1979). A szakmai tevékenység fontos jellemzője, hogy megvannak a mesterségbeli fogásai, tapasztalatai, szabályai. Ez azt jelenri, hogy ezek a szabályok, módszerek, fogások elsajátíthatóak, a vezetői készségek a tanulási folyamat során fejleszthetőek. Ebből viszont az következik, hogy a vezető élete során egy tanulási folyamat résztvevője, amelynek nincs befejezett állapota.
A vezetésnek mint tudománynak fontos sajátossága az interdiszciplináris jellege, az ilyen típusú határtudományok pedig két jellemzővel rendelkeznek. Egyrészt:
tudományos vizsgálati módszereiket más tudományterületekről adaptálják és azok felhasználásával igyekeznek saját tudományterületüket leírni, elemezni. Másrészt:
alighogy kialakul új, speciális elméletük, irányzataik, módszereik, más tudományterületekkel azonnal új interdiszciplínákat hoznak létre (Roóz, 1995). A vezetés- tudományban ily módon jött létre a vezetéspszichológia és a vezetésszociológia.
A vezetéstudomány a tudománnyá válás fenti fázisait a XX. század közepére bejárta, és ma már az egyik legnagyobb ütemben fejlődő, sok kutató által magas szinten művelt tudományterület.
Egyre több elmélet, tan, iskola, irányzat alakul ki, irodalma szinte követhetetlen, eredményeit a társadalom, gazdaság, termelésirányítás olyan ütemben veszi át, hogy l950-től a szakemberek úgynevezett „menedzsmentrobbanásról” beszélnek.
A vezetés művészet jellege abban áll, hogy a vezetői szakmai fogásokat, a tudomány által meghatározott célt, elveket, törvényszerűségeket — adott környezeti feltételek között— minden vezető saját tehetségének, képességének és személyiségének megfelelően alkalmazza munkája során. A vezetéstudomány még fiatal tudomány. Sok kérdés még megválaszolatlan és sok eredmény ellentmondásos. A vezetőknek az eredmények alkalmazásakor magas fokú kreativitással, adaptációs készséggel kell rendelkezniük, ha úgy tetszik, saját környezetükben mindig újat kell alkotniuk. Ezt tekinthetjük a vezetés művészetének.
A kategória legkedveltebb kiadványai
Gerse László (szerk.) Híres cukrászdák és kávéházak
Ligetvári Ferenc (szerk.) Földmérési és térképészeti alapismeretek
Ernst József (szerk) Lovaglótanárok a lovaglásról
Galgóczi Dóra Ne félj mesék
Bernáth Miklós,Farkasné Fekete Mária,Kardos Zoltán,Molnár József,Pethő István,Posztor Imre,Szabó István,Szolnoki Győzőné,Tömpe Ferenc Közgazdaságtan
Palásti Gábor Misztika és okkult áramlatok az európai romantikában
Barkó Endre Pályapedagógia
Takáts Péter Szervetlen kötésű kompozitok
Dr. Barkó Endre Információ és orientáció
Farkasné Fekete Mária, Hustiné Béres Klára Magyar-angol közgazdasági fogalom-és példatár