Könyvek
kategóriák

Pályapedagógia

Szerző: Barkó Endre
Ár: 3400 Ft Kiadói ár: 2720 Ft Megtakarítás: 20 %
Kosárba
pénztárhoz

Közismert, hogy a gazdaságban és a társadalomban az elmúlt másfél évrizedben bekövetkezett változások milyen hatással voltak, vannak és lehetnek a szervezett, iskolarendszerű oktatás elvére és tartalmára, szervezeti formáira, eszközeire és módszereire egyaránt. Elég tekintetbe venni az általános és szakmai képzés törvényben rögzített összhangját, a képzési rendszerben helyet kapó pályaorientáció folyamatát, az időben kitolt pályaválasztási időpontokat, illetve annak a lehetőségét, hogy többféle iskolaválasztás, különböző időpontokban, különféle iskolafokon lehetséges, és a döntés korrigálható, a rendszer átlátható és átjárható.
Az is nyilvánvaló, hogy ezeknek az összefoglaló névvel társadalminak nevezhető változásoknak legfőbb mozgatója a tulajdonhoz fűződő viszonyban, az értékek világában, különösen a tulajdoni viszonyok helyreállításában mint értékrendszerünket alapvetően meghatározó értékfelfogásban bekövetkező változás volt, amely a gazdasági szerkezetben és általában a társadalom egyént és közösséget érintő szférájában egyaránt érzékelhető.
A társadalmi elv és az egyén fontosságának a különbsége eklatánsan jelenik meg a különböző korokra jellemző nevelési felfogásokban. Ma számos gondolat eszmerendszer, pedagógiai mozgalom reneszánszát éljük, mert az igazi váltásnak még mindig nem jött el az ideje: a pedagógia képviselői képtelenek szétválasztani az ideológiát a filozófia világképétől, az egyéniség értékét a személyiség értéksemleges kategóriájától, a közvetlen közösségi kapcsolatrendszert (párkapcsolat, család) a szociális közeg egyént beolvasztó tendenciáitól.
A kötet az ember-munka-tulajdon értékkoherenciáját járja körül az iskolai pályafutás feltételeinek és következményeinek a feltérképezésével két irányban:
a pedagógiai elvek és azok indoklásában, illetve a helyzetelemzés reflexióiban. Az írás tankönyv, de nem a szokványos rendszeres tanulmányok összegzése, hanem a párbeszédre alapozott dialógus racionális ösztönzését magáénak érző szerző szövege. Ezért a kötet látszatra talán össze nem függő kérdésekre is kitekint, merésznek tűnő, gyakorta diszciplináris határokat áthágó asszociációkat kínál. Ez a szerkesztés remélhetőleg gondolkodásra, utánanézésre késztet, vitára szólít (provokál a szó eredeti jelentésében).

mutass többet mutass kevesebbet
Terjedelem: 224 oldal
ISBN/ISSN: 9639553875
Méret: A5
Kiadó: Szaktudás Kiadó Ház

Tartalomjegyzék:

Tartalom
Bevezetés

Első fejezet: Az életpálya pedagógiai kérdései
- A pedagógiai új szemlélete, a pályapedagógia kialakulása : Értékrend és társadalom: az egységes etikai világrend
A társadalomtudományi diszfunkció
1 A pedagógia a tudományok rendszerében
5. A pedagógia válasza. A pedagógia és a pályapedagógia kapcsolata
6. A pálya pedagógiájának filozófiai kapcsolata
7. Az értékelmélet
8. Ertékjellemzők
9. Az értékek koherenciája
Második fejezet: Az értékközvetítés pedagógiai aspektusa
1. A pedagógiailag irányított intézményes nevelés jelenkori színtere
2. Az oktatáspolitika válasza
3. A pedagógia válaszlehetősége
4. A pedagógiai célja, irányultsága
5. A pedagógia értékfogalma
6. A pedagógiai folyamat értékközvetítő funkciója, a működés menete
7. A társadalomba való beletagozódás problémái
8. Az egyéni és a közösségi értékrend koherenciája
Harmadik fejezet: A munkanélküliség létrejötte, jellemző formái
1. A munkanélkütiség hazai előtörténete, problémái
2. A munkanélküliség és annak hatása
3. A munkanélkülivé válás élettapasztalata
4. A munkanélküliség hatása az egyénre és a családra
5. A munkanélküliség hatása: alkoholizmus
6. A munkanélküliség hatása a bűnözésre
Negyedik fejezet: A pálya pedagógiájának társadalomtudományi vetülete
I. A pályapedagógia pszichológiai háttere
2. Az önismeret
3. Az érdeklődés
4. A képességek megismerése
5. A pályapedagógia szociálpszichológiai háttere

6. A szociális tanítás és tanulás folyamata
7. A szociális tanulás eredménye
8. A szociális tanulás egyik tipikus esete: a pálya választása
9. Pályaválasztási elméletek
10. Az önismeret mint a szociális tanulás eredménye
II. A pálya pedagógiája mint szerepek elsajátítása
Ötödik fejezet: A pályára nevelés módja
1. A pályapedagógiai folyamat szerkezete
2. Az Iskolai pályafutás feltételrendszere
3. A tanulássai kapcsolatos önismerete
4. Milyen módszertani apparátus áll rendelkezésre az iskolai problémák és a tanulási nehézségek oldására?
Hatodik fejezet: A pályaválasztást meghatározó tényezők
1. A vizsgálat célja
2. A család
3. Az apa és az anya szerepe
4. A motiváció
5. A tanulás, a tanuló és az iskola
6. A szakma, foglalkozás megítélése
Mellékletek
Irodalom

mutass többet mutass kevesebbet

Olvasson bele:

Az életpálya pedagógiai kérdései
--------------------------------

Miről lesz szó a fejezetben?

Az első rész a pedagógiai szemléletben bekövetkezett változás eredményeként írja le a pályapedagógia létrejöttét, mint a társadalmi bizalom visszaszerzésének a lehetőségét. Hangsúlyozza a filozófia és a társadalomtudományok kapcsolatában a pedagógiai szemlélet fontosságát, a nevelés intézményesülésének a jelentőségét, a közintézményi és szolgáltató intézményi funkció összeegyeztethetőségét, nevezetesen a pedagógia és az etika kapcsolatát.
A második rész az egységes etikai világrend jellemzőit, társadalomszervező tényét világítja meg történelmi példán szemléltetve. Az emberhez méltó életfeltételek, az emberhez méltó munka és a társadalmi munkamegosztás következményét taglalja a következő rész, majd példákon keresztül mutatja be a gazdasági, jogi,oktatásgazdasági értékrendszerben tapasztalható anomáliákat, a társadalomtudományi diszfunkció iskolára gyakorolt hatását.
A következő nagyobb rész a pedagógia célját,feladatát írja le, szerepét a tradicionális kultúraközvetítő feladatokban, illetve a pedagógiai megoldás lehetőségét.
Újabb fejezetrész foglalkozik a filozófiai kapcsolattal, az értékelmélet kérdéseivel, az értékrendszer fogalomkészletével, az etikával való kapcsolatával, az értékek koherenciájával, az értékjellemzőkkel, kifejezési formáival.

Mit kell alaposan tudnia?
A pályapedagógia és a filozófia ismeretelméleti lehetőségét (a tematikai redukció fogalmát), az intézményesülés folyamatát valamint az iskola szolgáltatófunkciójának és a közintézményi funkciónak azonos értékszemléleten nyugvó voltát. A társadalmi értékrendszer mai problémáinak a példáit, a pedagógiai válaszlehetőséget. A filozófiai kapcsolat igazolását, az értékelmélet és az értékrendszer fogalmait,kapcsolatrendszerét.

mutass többet mutass kevesebbet

A kategória legkedveltebb kiadványai

Müller Éva Titkárnő ABC

Ár: 2500 Ft Kiadói ár: 2000 Ft Megtakarítás: 20 %
Bővebben Kosárba
Ne félj mesék

Galgóczi Dóra Ne félj mesék

Ár: 3500 Ft Kiadói ár: 2100 Ft Megtakarítás: 40 %
Bővebben Kosárba