
Könyvek
kategóriák
A stratégiai és üzleti tervezés gyakorlata
A vállalat hosszú távú fennmaradása feltételezi, hogy a vállalat működését tervezzük, szervezzük, koordináljuk, ellenőrizzük, irányítjuk, azaz gyakoroljuk a menedzsment funkciókat. A könyv a kapcsolódó általános ismeretanyagra alapozva, de a mezőgazdasági termelés sajátosságaira fókuszálva veszi sorra stratégiai és üzleti tervezés ismereteit és lépéseit.
ISBN/ISSN: 9789639935402
Méret: B5
Kiadó: Szaktudás Kiadó Ház
Tartalomjegyzék:
Tartalom
Előszó
1. A tervezés mint menedzsment funkció (Pupos Tibor–Szûcs István)
1.1. A tervezés fogalmi lehatárolása
1.2. A tervek csoportosítása
1.3. A tervezés mint menedzsment funkció
1.4. A vállalati tervezés adat- és információigénye
1.5. A vállalati tervezés rendszere
2. A vállalati stratégia, stratégiai terv (Nábrádi András)
2.1. A stratégiai szemlélet szükségessége
2.2. A stratégiai menedzsment
2.3. A stratégiai terv fogalma és funkciói
2.4. A stratégiai terv felépítése, tartalmi elemei
2.4.1. Küldetés és jövőkép
2.4.2. Stratégiai elemzési módszerek
2.4.3. A hosszú távú célkitűzések rögzítése, a problémafa
és a célfa módszer alkalmazása
2.4.4. Stratégiai döntések, döntési változatok
2.4.5. A stratégia bevezetése, összegzése
3. Az üzleti terv mint a stratégia megvalósításának eszköze (Szűcs István)
3.1. Az üzleti terv fogalma és funkciói
3.2. Az üzleti terv felépítése, tartalmi elemei
3.2.1. Azonosító adatok, vezetői összefoglaló, a vállalkozás,
szervezet bemutatása
3.2.2. Ágazati, iparági elemzés
3.2.3. A termék, illetve a szolgáltatás bemutatása
3.2.4. Működési (termelési/szolgáltatási) terv
3.2.5. Marketing terv
Marketing helyzetkép
Lehetőségek és problémák elemzése
Célkitűzések
Marketingstratégia
Pénzügyi terv
Cselekvési program
Ellenőrzés
3.2.6. A vállalat szervezeti struktúrája
3.2.7. A pénzügyi terv és tartalmi elemei
Tőkeigény és forrásstruktúra
Eredményterv
A pénzforgalmi terv
A mérlegterv
A cash flow-terv
Egyéb pénzügyi információk
3.2.8. Kockázatok becslése és kezelése
3.2.9. Főbb szakaszok ütemezése
3.2.10. Mellékletek
4. Beruházások tervezése (Apáti Ferenc–Szőllősi László–Szűcs István)
4.1. A beruházások fogalma, csoportosítása
4.2. A beruházások pénzáramai
4.3. A beruházások hatékonyságának mutatószámai
4.4. A pénzáramok és forrásstruktúra kapcsolódó kérdései
5. Az üzleti terv elkészítése (Pupos Tibor–Péter Zsolt Miklós–Szőllősi László)
5.1. Az értékesítési terv készítése és tartalma
5.2. A termelési terv készítése
5.3. Erőforrások tervezése
5.3.1. A befektetett tárgyi eszközök tervezése
5.3.2. Az emberi erőforrás (munkaerő-szükséglet) tervezése
5.3.3. A forgótőkeigény (tartósan lekötött forgóeszközök) tervezése
5.4. A pénzügyi terv tartalma, a tervezés folyamata
5.4.1. Az eredmény tervezése
Az árbevétel, egyéb bevételek és az aktivált
saját teljesítmények tervezése
A termelési költségek és egyéb ráfordítások tervezése
5.5. A pénzforgalmi terv
5.6. A mérlegterv készítése
5.7. A cash flow-terv
5.8. Egyéb pénzügyi információk terve
5.8.1. Fedezetipont-elemzés
5.8.2. A jövedelmezőség, a vagyoni és pénzügyi helyzet elemzése
6. Irodalomjegyzék
Olvasson bele:
1.4. A vállalati tervezés adat- és információigénye
A tervezés definíciója végső soron körvonalazza a tervezés adat- és információigényét.
A tervvel szemben megfogalmazott elvárások azt a nagyon fontos követelményt fogalmazzák meg, hogy a terv reális legyen, mivel az egyes tervezési alternatívák közül választunk, azaz döntünk – ezt a későbbiekben látni fogjuk – a vállalat stratégiájának megválasztásánál. Ebben a megközelítésben a tervezés egyben döntés-előkészítés is, tehát fontos annak szakmai megalapozottsága, azaz valós információkon kell, hogy alapuljon. Az információk a döntések inputjaiként értelmezhetők,
és a gyakorlati életben ugyanúgy nélkülözhetetlenek, mint a vállalat működéséhez szükséges más erőforrások.
Könnyen belátható, hogy a terv típusa, a terv célja, az alkalmazni kívánt tervezési eljárás, a tervezés módszere stb. alapvetően meghatározza a szükséges adatbázis
ilyenségét és szakember igényét. Mindezek tehát determinálják az adatigényt. A tervezéshez belső és külső adatokra, illetve információkra egyaránt szükség van. Jellemzően használatos belső adatok és információk:
• előző időszak termelési és értékesítési adatai (naturális és pénzügyi értelemben),
mint pl. a ráfordítások szintje/termelési költségek, megtermelt és értékesített termék
és szolgáltatás mennyiség/árbevétel stb.;
• előző időszak gazdasági eredményei, mint pl. a releváns mérleg és eredmény-kimutatásban
szereplő adatok.
• a rendelkezésre álló humán, immateriális és tárgyiasult erőforrások stb.
A külső adatok és információk köre is sokrétű, mely a vállalkozás működési körétől is nagymértékben függ. A legfontosabbak a következők:
• a makrogazdasági környezet vállalkozást befolyásoló adatai, mint pl. infláció,
HUF/EUR árfolyam stb.;
• a gazdasági szabályozó környezet és annak változásai;
• az adott ágazat, illetve termékpálya releváns információi, mint pl. piaci helyzet;
technológiafejlődés stb.;
• a versenytársak cselekvési irányai stb.
A vállalat információs rendszere az a rendszer, amely folyamatosan figyeli a vállalat
környezetére vonatkozó és abból származtatható információkat, és ezzel egyidejűleg kezeli és figyeli a vállalatban zajló tevékenységekre, a vállalat és környezete közötti tranzakciókra vonatkozó adatokat is. Működése során mindezeket rendszerezi,
feldolgozza, és hasznosítható információként bocsátja a tervezők, illetve döntéshozók rendelkezésére. Könnyen belátható, hogy az információ minősége, megbízhatósága, mennyisége, a megfelelő időben, a megfelelő döntési szinten való
rendelkezésre állása, a tervek szakmai megalapozottságát és megvalósításuk esélyeit alapvetően meghatározza. Ez annál is inkább így van, mert a jó információ mindig rendelkezik valami „plusszal” ami a döntéshozó ismeretét kiegészíti, hozzájárulva
ezzel a döntés bizonytalanságának és kockázatának csökkentéséhez.
A vállalati információs rendszer sokféle szempont szerint értelmezhető struktúrát alkot. Három fő alrendszerre bontható, mint:
• számviteli információs rendszer,
• vezetői információs rendszer,
• informális információs rendszer.
A számviteli információs rendszer pénzügyi információkat biztosít a döntéshozók
(pl. állam, külső befektetők stb.) számára a vállalat működésének megítéléséhez, a
különböző pénzügyi kimutatások elvégzéséhez.
A vezetői információs rendszer elsősorban a vezetői döntések támogatását szolgálja.
Az információ megjelenítése lehet számszerű és nem számszerű formában. A napjainkban jellemző integrált „ember-számítógép rendszer” elsősorban a gazdasági döntésekhez szükséges és felhasználható információkat szolgáltatja.
Az informális információs rendszer elsősorban a vállalati kultúrához, a vállalat szociológiai jellemzőihez kötődő, ezekből levezethető struktúraként értelmezhető.
Az informális információk a vállalati működés rugalmasságát, alkalmazkodóképességének javítását segítik elő.
A vállalatoknál a három alrendszer egy integrált rendszert kell, hogy alkosson, egyben biztosítva az információáramlás szabályozását is. Az információáramlás kötetlenebb
formája a kommunikáció. A stratégiai kommunikáció célja a megfogalmazott stratégiai célok, programok eljuttatása az érintettekhez.
Napjainkban a kommunikáció és a számítástechnikai eszközök együttes alkalmazása új lehetőségeket, megoldásokat keltett életre. Ilyen új lehetőségként lehet megemlíteni az alábbiakat: pl. vállalati központi adatbázisok, a vezetői döntést támogató
rendszerek, a különböző szakértői rendszerek stb.
A stratégiai tervezés kapcsán látni fogjuk, hogy a terv-tény adatok összehasonlításának, az esetleges eltérések számszerűsítésének – a szükséges korrekciók elvégzése
miatt is – fontos szerepe van a stratégia megvalósításában, továbbá, hogy a vállalat információs rendszerének fejlettségi szintje is fontos eleme a stratégia megvalósításnak.
Az információs rendszerek ugrásszerű fejlődése és a menedzsment egyre nagyobb igénye a megbízható információk iránt hívta életre azt a funkciót, amely elsődlegesen a felső szintű vezetés szempontjából hangolja össze a vállalat, tervezési,
ellenőrzési és információellátási tevékenységét, és napjainkban már szervezeti egységként is kifejezésre jut. Ez a funkció a kontrolling. A kontrolling egység vezetője a vezetési hierarchia magasabb szintjén helyezkedik el. A kontrolling rendszer
struktúráját az 1. ábra szemlélteti.
A kontrolling feladata: létrehozni a tervezési és információs rendszert, és gondoskodni annak működtetéséről. Az ellenőrzéshez, értékeléshez és elemzéshez a pénzügyi és vezetői számviteli rendszertől kapott információkat használja fel. Ezeket, az információkat feldolgozza a felső vezetés számára. A teljesítmények elemzéséhez szükséges adatbázist szintén a pénzügyi számviteli rendszerből meríti. A tervezési
rendszerhez való kapcsolódásának főbb sajátossága, hogy módszertanilag és szakmailag előkészíti és ellenőrzi a tervkészítés folyamatát, összehangolja az egyes terv
részeket, és azokat szintén előterjeszti a felső vezetés számára. Ez a feladat valamennyi tervtípusra kiterjed. A kontrolling szervezet folyamatosan figyeli (monitorizálja)
és értékeli a vállalat működését. Az eredményekről a teljesítmények mérésére kialakított mutatószámokon keresztül tájékoztja a felső szintű vezetést. A vezetés a kapott információk alapján dönt a szükséges korrekciók helyéről, módjáról, azaz megtörténik a visszacsatolás. A döntések szakmai felelősei az érintett szakterületek vezetői.
A kategória legkedveltebb kiadványai


Popp József - Oláh Judit Az EU Közös Agrárpolitikája és a magyar vidékfejlesztési program

Dr.Tamás János Környezetinformatika az agrár-környezetvédelemben

Pupos Tibor Vállalkozások finanszírozása a mezőgazdaságban

Dr. Juhász Csaba Minőségbiztosítás a mezőgazdaságban

Dr.Zsémbeli József Dr.Juhász Csaba Dr.Zsigrai György Monori István Őri Nóra Az Európai unió mezőgazdasága hasznos információk fiataloknak

Dr. Romhány Pál Kortársunk az agrárpolitika

Dr. Nemes Kornélia, Dr. Kántor Béla Vállalkozásvezetés a mezőgazdaságban

Felföldi János Termelői értékesítő szervezetek (TÉSZ) a zöldség-gyümölcs ágazatban

Bába Éva, Berde Csaba Az idő - A XXI. század erőforrásáról vezetőknek

Dr. Kozári József Mezőgazdasági szaktanácsadás
