Könyvek
kategóriák
Agrármarketing
A mai tapasztalat azt mutatja, hogy a kizárólagos fogyasztó- vagy versenytárs-orientáció nem elegendő feltétele a sikeres piaci szereplésnek. A fő cél a külső környezetnek, a fogyasztói és a vevői igényeknek, a versenytársak magatartásának, a makro- és mikrokörnyezet változásának és a vállalat lehetőségeinek (erőforrásainak, erős és gyenge pontjainak) összevetése, összehangolása — amit az agrár- és élelmiszer-ipari vállalkozásoknak is szem előtt kell tartaniuk a siker érdekében. Ehhez nyújt segítséget a kötet, amely a marketing korszerű ismereteit agrár- és élelmiszer-ipari termékekhez kapcsolódó adatgyűjtéseken, példákon, elemzéseken keresztül tárgyalja.
ISBN/ISSN: 9789639935495
Méret: B5
Kiadó: Szaktudás Kiadó Ház
Tartalomjegyzék:
Tartalom
1. Bevezetés a marketingbe (Lehota József)
1.1. A marketing fogalma és kialakulása
1.2. A marketing orientációja és irányzatai
1.3. A marketing makro- és mikrokörnyezete
2. A piac és kategóriái (Sántha Tamás)
2.1. A piac résztvevői és a piaci mechanizmus
2.1.1. A piac résztvevői
2.1.2. A piaci mechanizmus
2.2. A piaci verseny összefüggései
2.3. Versenyformák és versenyeszközök
2.4. A piaci méret és a növekedési ütem
2.5. A piaci struktúra
3. Az élelmiszer-fogyasztói magatartás (Horváth Ágnes — Fürediné Kovács Annamária)
3.1. Az élelmiszer-fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
3.1.1. Közgazdasági tényezők
3.1.2. Demográfiai tényezők
3.1.3. Szociológiai tényezők
3.1.4. Kulturális/antropológiai tényezők
3.1.5. Biológiai tényezők
3.1.6. Pszichológiai tényezők
3.2. Az élelmiszer-fogyasztás kockázatai
3.3. Az élelmiszer-fogyasztói magatartást meghatározó trendek
3.3.1. Fogyasztói trendek
3.3.2. Az élelmiszer-kereslet trendjei
4. A szervezeti piacok és a beszerzési magatartás
(Lehota József — Komáromi Nándor)
4.1. A szervezeti piacok fogalma, jellemzői
4.2. A szervezeti piacok típusai, sajátosságai
4.3. A szervezeti piacok beszerzési magatartása
5. A piacok elemzése: piaci szegmentálás, célpiacok kiválasztása,
piaci pozícionálás (Lehota József)
5.1. A piacok elemzése
5.2. A fogyasztói és a szervezeti piacok szegmentálása
5.3. Az élelmiszer-fogyasztói piacok szegmentálása
5.4. A piaci pozicionálás és a piaci rések meghatározása
6. A termékstratégia legfontosabb összefüggései (Szakály Zoltán)
6.1. A termék fogalma, szintjei
6.2. A termékhierarchia szintjei élelmiszereknél
6.2.1. A termékminőség
6.2.2. A minőség dimenziói és differenciáló hatásuk
6.3. A márkázás szerepe
6.3.1. A jó márkanév kialakítása
6.3.2. Márkaérték
6.3.3. Márkázási stratégiák
6.4. A csomagolás szerepe
6.5. Új termék kialakítása, termékfejlesztés
6.6. A termékéletciklus fogalma, szakaszai
7. Árpolitika (Kárpáti László)
7.1. Az ár mint a marketingmix eleme
7.2. Az ármegállapítás elvi kérdései
7.3. Ármegállapítás a termék életgörbéjével összefüggésben
7.4. Az ármegállapítás gyakorlata
8. Az értékesítési csatorna (Lehota József)
8.1. Fogalma, csoportjai
8.2. Szereplői, funkciói
8.3. A piaci intézmények formái, feltételei
8.4. Szerződéses kapcsolatok, horizontális és vertikális integráció
9. Marketingkommunikáció (Tamus Antalné)
9.1. Folyamata
9.2. Reklám
9.2.1. Alapvető jellemzői
9.2.2. A reklámprogramok tervezése
9.2.3. A reklámcélok meghatározása
9.2.4. A reklámköltségvetés meghatározása
9.2.5. A reklámüzenet megalkotása
9.2.6. A reklámeszközök, a reklámhordozók kiválasztása
9.2.7. A reklámhatékonyság mérése
9.3. Public Relations (PR)
9.3.1. Célcsoportjai
9.3.2. Eszközei
9.4. Értékesítés-ösztönzés
9.4.1. Fogalma
9.4.2. Eszközei
9.5. Személyes eladás
9.5.1. Fogalma
9.5.2. Jelentősége
Irodalom
Olvasson bele:
6.2.2. A minőség dimenziói és differenciáló hatásuk
A minőségüggyel foglalkozó szakemberek egyik jelentős alakja, Grunert (1996) szerint a minőség típusai (dimenziói):
• a termékorientált minőség, amely a konkrét (objektív) terméktulajdonságok összessége (p1. zsírtartalom, méret, szín);
• a folyamatorientált minőség előre meghatározott normák teljesítése a termelési és gyártási, elosztási folyamat során, megfelelve a különféle minőségügyi szabványok előírásainak;
• a felhasználóorientált minőség, azaz a fogyasztó által észlelt szubjektív minőseg.
A felsorolt csoportok közül az első kettő a minőséget objektívnek tekinti, feltételezi, hogy a fogyasztó ismeri a termék tulajdonságait, azokról tökéletes információkkal rendelkezik, és ezáltal képes racionális döntéseket hozni. A utóbbi időszak fogyasztói magatartási kutatásai ugyanakkor bizonyították, hogy a vásárlónak nincs elegendő információja a termékről, tapasztalatai eltérőek, döntését irracionális tényezők (p1. kultúra, imázs, státus) is befolyásolják. A leírtak alapján a minőség fogalmát általában két értelemben használják a szakemberek. A mérnökök szokásos megközelítésében a minőség a műszaki előírásoknak és szabványoknak való megfelelést jelenti. Ezt tükrözi az ún. gyártói vagy műszaki (objektív) minőség. Ugyanakkor nem szabad csodaszerként hinni abban, hogy a minőségügyi szabványok megszerzése gyógyír a vállalat összes piaci problémájára. Attól, hogy garanciát adunk egy gazdálkodó szervezet minőségügyi szabványok szerinti működésére, még nem biztos, hogy el is tudjuk adni a termékét. Ennek oka, hogy a minősítés alapját képező „Minőségügyi kézikönyv” készítésekor és a minősítési eljárás során a cég belső viszonyaira, és nem a piacra, a vevőre koncentráltunk. Ahhoz, hogy a piacon életben maradjunk, a vevőnek kell a legfontosabb tényezőnek lennie.
Két azonos műszaki minőséggel rendelkező termék közül a vevő csak az egyik terméket részesíti előnyben vásárláskor. Ebből és az előzőekből következik, hogy a minőségnek van egy második dimenziója is, az ún. fogyasztói (észlelt) minőség. Az észlelési folyamat során a fogyasztó nemcsak a konkrét, hanem az absztrakt termék- tulajdonságokat is észleli (p1. a termékhez kötődő szimbólumokat, jelképeket). Fogyasztói oldalról a minőséget ezért úgy definiáljuk, hogy ha a termék kielégíti a vevők elvárásait, akkor az áru jó minőségű, ellenkező esetben rossz minőségűnek tekinthető Amellett, hogy a piacgazdaságban a vevőközpontú minőségnek kell a középpontban állnia, nyilvánvaló, hogy a termékminőség fogalmába mindkét dimenzió beletartozik, egymást kiegészítő és erősítő elemként funkcionálnak. A fogyasztóban a termék tulajdonságairól/jellemzőiről kialakuló észlelést nevezhetjük minőségképnek (imázsnak). A minőségkép tehát a termék objektív és szubjektív tulajdonságainak összessége. Minél differenciáltabb (magasabb fokon feldolgozott, nagyobb hozzáadott értékű) egy termék, az észlelésre annál nagyobb hatással vannak a szubjektív elemek, az irracionális képzetek és érzetek. A leírtakból az is következik, hogy a piacon az egyes minőségképek (termék- és márkaimázsok) versenyeznek egymással.
A minőséget Olyan „kézzelfogható” sajátosságokon keresztül szokás megismertetni, amelyekhez a fogyasztók általában a jó minőséget társítják. A fogyasztók minőségképét meghatározzák a marketingmix elemei, a gyártó hírneve és a származás helye (országimázs):
• a magas ár a fogyasztók számára általában a kiváló minőség képzetét kelti;
• a csomagolás esztétikuma, kialakítása meghatározza a fogyasztó által észlelt minőséget (p1. pezsgőknél a parafa dugó, boroknál a címke a minőségjelző, söröknél vagy az űrtartalom, vagy a fémdobozos vs. palackos csomagolás);
• az elosztási hely szerepe (p1. a borok árusítása diszkontokban vagy borszaküzletekben);
• a terméktulajdonságok is meghatározzák az észlelt minőségszintet. A gyártók a gépkocsik ajtaját jól záródóra készítik, mivel sok vásárló a gépkocsi ajtajának könnyű zárhatóságával teszteli a termék minőségét. A drága bundákat gyártó vállalatok bélésanyagként költséges selymet használnak, mivel a bunda minőségét a nők részben a bélésanyag minősége alapján ítélik meg;
• a gyártó hírneve: egyes vállalatok közismertek arról, hogy gondosan ügyelnek a minőségre. A Danone, a Coca-Cola, az IBM, a Nokia márkanév hallatán a fogyasztók mindenképpen jó minőségre asszociálnak;
• a származási hely is befolyásolja a fogyasztók minőségképét. Ahogy a kereskedelem mind nagyobb mértékben globalizálódik és a termékek mindinkább hasonlóvá válnak, a nemzeti imázs lesz a termékek egyik fő megkülönböztető jele (nehezen utánozható tényező, akárcsak a gyártói imázs). A Gallup felmérései, de más tanulmányok is igazolják, hogy a fogyasztók a Japánban, a Németországban és az Egyesült Államokban gyártott termékek minőségét értékelik a legmagasabbra. A három ország kedvező helyezése megerősíti annak érvényességét, hogy egy országról kialakult képet marketingtényezőként kell kezelnünk. Sokszor halljuk a következőket: a tészta akkor jó, ha olasz; a vörös- bor akkor igazi, ha francia; a whisky akkor jó, ha skót. Ennek kapcsán felmerülhet a kérdés: a szalámi akkor igazi, ha magyar?
A témát felölelő szakirodalom mélyebb áttekintését, valamint kvalitatív és kvantitatív vizsgálatokat követően Berke (2003) dolgozta ki azt az öttényezős [(1.) biztonsági vagy másként műszaki/technológiai, (2.) használati, (3.) élvezeti, (4.) táplálkozási, (5.) szimbolikus termékösszetevőkből állól minőségmodellt. Ez megőrzi az előző kutatások eredményeit, de további elemekkel gazdagítja, tartalmát újraértelmezi. Vizsgálatai alapján a minőséget meghatározó összetevőket a 13. ábra részletezi:
13. ábra. A termékminőség értelmezése élelmiszereknél
Ezek az összetevők együttesen alkotják az ún. funkcionális minőséget, amely megnevezés az élelmiszer-minőséget alkotó tulajdonságcsoportok funkcióira utal. Az általa definiált minőségmodell két fontos jellemzője tehát, hogy funkció alapú és a minőség összetevőit a végső fogyasztó szemszögéből határozza meg.
A kategória legkedveltebb kiadványai
Dr. Németi László A magyar agrárgazdaság az ezredfordulón
Dr. Villányi László – Dr. Vasa László Agrárgazdaságtan
Dr. Herdon Miklós Informatika agrárgazdasági alkalmazásokkal
Mészáros János - Juhász Csaba - Kovács Elza Minőség- és környezetirányítási rendszerek az agráriumban
Dr. Kozári József Mezőgazdasági szaktanácsadás
Dr. Romhány Pál Kortársunk az agrárpolitika
Dr.Zsémbeli József Dr.Juhász Csaba Dr.Zsigrai György Monori István Őri Nóra Az Európai unió mezőgazdasága hasznos információk fiataloknak
Dr.Hajós László Mezőgazdasági szövetkezetek az Európai Unióban
Nábrádi András - Pupos Tibor (szerk.) A stratégiai és üzleti tervezés gyakorlata
Dr. Sutus Imre Számvitel az agrárgazdaságban
