
Könyvek
kategóriák
Termelői értékesítő szervezetek (TÉSZ) a zöldség-gyümölcs ágazatban
A könyv szerzője egy rövid makrokörnyezeti áttekintés után részletes ismereteket nyújt a piacszabályozásról, a termelői értékesítő szervezetek létrehozásáról és működéséről - esettanulmányokon keresztül
ISBN/ISSN: 9639553549
Méret: B5
Kiadó: Szaktudás Kiadó Ház
Tartalomjegyzék:
Tartalom
Előszó
1. Makrokörnyezeti helyzetkép
1.1. Politikai környezet
1.2. Gazdasági környezet
1.3. Társadalmi, kulturális környezet
1.4. Technológiai környezet
1.5. Természeti környezet
2. A zöldség-gyümölcs ágazat gazdasági szerepe, Jelentősége
2.1. A zöldség-gyümölcs ágazat világgazdasági és európai jelentősége .
2.2. A zöldség-gyümölcs ágazat nemzetgazdasági jelentősége
3. Piaci helyzet
3.1. Piaci tendenciák
3.2. Disztribúciós csatornák
3.3. A TESZ-ek piaci szerepe
4. A piacszabályozás
4.1. A piac szabályozás elmélete,
kialakulása
4.2. A piacszabályozás területei
4.3. Minőségszabályozás
4.4. Termelői értékesítő szervezetek
4.5. Kereskedelem harmadik országokkal
4.6. Szakmaközi szervezetek
4.7. 1ntervenció
4.8. Feldolgozóipari alapanyagok
támogatása
4.9. A zöldség-gyümölcspiac szabályozás reformja
5. A termelői szervezetek létrehozása és működése
5.1. A létrehozást és a működést
befolyásoló tényezők
5.1.1. A környezet
5.1.2. A belső adottságok
5.1.3. A szervezet tevékenysége és stratégiája
5.2. A szervezeti forma
5.2.1. A szervezeti struktúra
5.2.2. A szervezetek jogi formái
5.3. Társas vállalkozások
5.3.1. Gazdasági társaságok
működésének szabályai
5.3.2. Szövetkezet
5.3.3. Egyesülés
5.4. A TESZ-ek elismerése
5.4.1. Az elismerés formái
5.4.2. Az elismerés feltételei
5.4.3. Az elismerés folyamata
5.4.4. Az elismerési terv és működési program
ellenőrzése, szankciók
5.5. A TESZ-ek támogatása
5.5.1. Előzetesen elismert TESZ-ek támogatása
5.5.2. Véglegesen elismert TESZ-ek
működési támogatása
5.6. Intervenció
5.7. Minőségbiztosítás
a zöldség-gyümölcs ágazatban
5.7.1. Jogszabályi háttér-információ
5.7.2. Kereskedelmi aspektus
5.7.3. A friss árutermelésben
alkalmazható rendszerek
5.7.4. A beszállítói kereskedelemben
alkalmazott rendszerek
5.8. Feldolgozóipari támogatások
5.8.1. A feldolgozóipari
támogatások rendszere
5.8.2.A támogatás formája
5.8.3. A támogatás igénylése
5.8.4. Ellenőrzés és szankciók
5.9. Egyéb támogatások
5.9.1. Az agrár- és vidékfejlesztési
támogatások rendszere
5.9.2. A TESZ-ek számára elérhető támogatások
6. Esettanulmányok
6.1. A HAVITA Termelői Ertékesítő Szövetkezet
szervezeti felépítése és működése
6.1.1. A HA VITA TESZ létrehozását és működését
befolyásoló tényezők
6.1.2. A szervezeti struktúra
6.2. A Mórakert Termelői Ertékesítő Szövetkezet
szervezeti felépítése és működése
6.2.1. A MORAKERT TESZ létrehozását
és működését befolyásoló tényezők
6.2.2. A szervezeti struktúra
6.3. A VTN/Greenery szervezeti felépítése és működése
6.3.1. A működést befolyásoló tényezők
6.3.2. A szervezeti struktúra
Felhasznált irodalom
Olvasson bele:
5.4.1. Az elismerés formái
A TÉSZ-ek elismerésének két formája van, mégpedig az előzetes elismerés és a végleges elismerés (ez utóbbit a jogszabályi alkalmazásban pusztán „elismerés”nek nevezik).
Az előzetes elismerés célja, hogy lehetővé tegyék azon termelői szerveződések működésének a megindulását is, melyek az árbevétel, a taglétszám vagy egyéb — a következő pontban ismertetett — elismerési feltételek tekintetében még nem tudnak teljes mértékben eleget tenni az elismerés kívánalmainak. Azon szervezetek viszont, melyek minden előírásnak megfelelnek, végleges elismerésben részesülnek.
A hazai gyakorlatban az érvényesül, hogy minden újonnan alakuló szervezet először előzetes elismerést igényel, és csak megerősödésük után kérik a végleges elismertségi státuszt. Ennek két oka van: egyrészt valóban nem képesek minden területen ellátni azokat a feladatokat, amelyeket egy jól működő szervezetnek tudnia kell, másrészt pedig a korábbi — 2002-től az EU-csatlakozásig létező — árbevétel alapú támogatási rendszert úgy alakították ki, hogy az az előzetes elismerésnek kedvezett, mivel ugyanazon árbevétel esetén az előzetesen elismert TESZ-ek magasabb támogatási összegben részesültek, mint a végleges elismerést már megszerzők.
Magyarországon 2004 szeptemberi állapot szerint 97 TESZ működik, melyből
eddig mindössze nyolc szerzett végleges elismerést. Az egykori EU-15 tagállamaiban közel 1300 szervezet működik.
5.4.2. Az elismerés feltételei
Az elismerést — a szervezet működési területétől függően — meghatározott termékkategóriákra lehet kérni, melyek a következők:
— gyümölcs és zöldség;
— gyümölcs;
— zöldség;
— feldolgozásra szánt termékek;
— citrusfélék;
— héjas gyümölcsök;
— gomba.
Ezek közül a „gyümölcs és zöldség” kategória csak önmagában szerepelhet, míg a többi kategóriából egyszerre több is választható.
Mivel az elismerés mögött valamilyen jogi személyiséggel rendelkező társaságnak kell állnia, az elismerési folyamatot értelemszerűen megelőzi a cégalapítás és a cégbejegyzés. A szabályozó rendeletek három társasági formában engedik meg a TESZ-ek működését, mégpedig rt., kft. és szövetkezet. E vállalkozási formák közül tökéletesen egyik sem alkalmas: az rt. esetében főleg a 20 millió forintos alapítói tőke állítja akadályok elé a leendő tagokat, míg a kit. esetében a tagok felvétele és elsősorban kilépése igényel hosszú és bonyolult adminisztratív lépéseket, illetve költséges cégbírósági procedúrát. A szövetkezeti formánál a tagság változtatása rugalmasabban megoldható, itt viszont az „egy tag egy szavazat” elve sértheti a nagyobb vállalkozások érdekeit. Mindezeket figyelembe véve — lévén, hogy a TESZ egy demokratikus szervezet — a szövetkezeti forma tűnik a legmegfelelőbbnek.
Ahhoz, hogy a megalakult gazdasági társaság vagy szövetkezet TESZ-ként elismerve működhessen, el kell tudnia látni meghatározott feladatokat, melyek részben a tag gazdálkodását, részben pedig az egész ágazati működést érintik, és a piac szabályozásában a TESZ által betöltendő funkciók érvényre juttatását segítik. Amíg e feladatok ellátására nem képes, nem kaphat elismerést. A szervezet és a tagok — alábbiakban leírt — kötelezettségeit és feladatait azonban úgy kell értelmezni, hogy ezek vállalása és teljesítése nemcsak az elismerésnek feltétele, hanem egyben működési szabályoknak is tekinthetők, mivel a működés teljes időtartama alatt meg kell tartani őket. E szabályok általános jelleggel a következők szerint foglalhatók össze:
— A tagok termelési folyamatának elősegítése, a termelés megszervezése. Megfelelő piaci súly elérésével a piac igényei és a termelés közötti összhang megteremtése mind a minőség, mind a mennyiség, mind az ár tekintetében. Ezáltal a piaci egyensúly és stabilitás kialakításának elősegítése.
— A termelés és a közös értékesítés megszervezésével a termelők, azaz a kínálati oldal koncentrálása a jobb piaci alkupozíció, a hatékonyabb érdekérvényesítés elérése érdekében.
— A tagok számára a minőségi termeléshez, a korszerű tároláshoz és értékesítéshez szükséges technológiai és műszaki feltételek megteremtése.
— A termék-előállításához szükséges eszközök és anyagok közös beszerzése, az egységes technológiai ajánlások, illetve az ezen tevékenységhez kapcsolódó piaci munka végzése révén a tagok termelési költségeinek csökkentése, a stabil termelői árszínvonal kialakulásának elősegítése.
— Az EU természet-, táj- és környezetvédelmi feltételeinek, előírásainak is megfelelő termelési, hulladékkezelési stb. technológiai eljárások bevezetése,
korszerűsítése.
Mindezek mellett a szervezetnek képesnek kell lennie a kereskedelmi és költségvetési ügyviteli teendők ellátására, valamint termelési, értékesítési, és egyéb, a hatékony működést biztosító szabályzatokat kell alkotnia.
Természetszerű, hogy nemcsak a szervezetnek, hanem a tagoknak is vannak feladataik és kötelezettségeik, melyeket a társaság alapító okiratában is rögzíteni kell. Ezek a belépéskor elvállalt és a tagsági viszony egész időtartama fennálló kötelezettségek a következők:
— betartják a termelői szervezet által elfogadott termelési, értékesítési, jelentéstételi és környezetvédelmi szabályokat;
— az elismerés tárgyát képező termékkategória vonatkozásában csak egy termelői szervezetnek lehetnek tagjai;
— termésüket 100%-ban a szervezeten keresztül értékesítik, mely szabály alól azonban három kivétel van:
a) „gyümölcs és zöldség” kategóriában elismert szervezet esetén a szervezet hozzájárulásával közvetlenül a fogyasztóknak értékesíthetik termésük legfeljebb 25%-át, más típusú szervezetek esetén pedig legfeljebb 20%-át;
b) Saját maguk által vagy más — a Saját termelői szervezetük által kijelölt — termelői szervezeten keresztül értékesíthetnek olyan termékeket, amelyek Saját szervezetük forgalmában csekély arányt képviselnek;
c) értékesíthetik a kijelölt termelői szervezeten keresztül olyan termékeiket, amelyek forgalmazását saját szervezetük nem végzi;
— a szervezet részére statisztikai adatokat szolgáltatnak, különösen a termőterületet, a termésmennyiséget és a közvetlen értékesítést illetően;
— az alapító okiratban meghatározott módon és mértékben működési költség hozzájárulást fizetnek (ez képezi a működési alap egyik részét);
— belépésük után minimálisan egy évig a Szervezet tagjai maradnak.
Jóllehet ezen kötelezettségek egy része olyan, aminek teljesítése nem mérhető, ezáltal „megfoghatatlan”. Mert például feltehetjük azt a kérdést, hogy mi a szerveződésnek az a mérete vagy szintje, amely alkalmas a kínálat koncentrálására, vagy a kereslet és kínálat összehangolására. E feltételek tehát a gyakorlatban inkább általános elvként, mintsem konkrét, mérhető és betartható szabályokként jelennek meg. Ennek ellenére azt mondhatjuk, hogy a jól működő termelői szervezeteknek mindezen képességekkel a valóságban is rendelkezniük kell, így nemcsak egyszerűen az elismerés feltételeként, hanem a sikeres működés kritériumaként is felfoghatók.
A fenti feltételeken kívül az elismerés megadásának alapja a méret, pontosabban a minimális méret. Ennek kikötésével alapvető cél, hogy minden szervezet rendelkezzen annyi gazdasági erővel, ami a későbbiekben lehetővé teszi a fejlődést és a ténylegesen versenyképes méret elérését. A minimális méret meghatározásának az alapja a taglétszám és az értékesített termék értéke. A jelenlegi nemzeti szabályozás szerint három alapesetet kell megkülönböztetni:
1. az előzetes elismerést kérő szervezetnek legalább 8 taggal kell rendelkeznie, az értékesített termék értékének pedig éves szinten el kell érnie a 125 millió Ft-ot;
2. ugyanezek az értékek végleges elismerésnél 15 tag és 250 millió Ft;
3. 2004 augusztusától létezik egy speciális elem is, mely szerint a kizárólag bio- termékeket előállító TESZ-eknél előzetes elismeréshez legalább 8 tag és
75 millió Ft, a végleges elismeréshez 15 tag és 150 millió Ft szükségeltetik.
Kivételt képez ezek alól, hogy az olyan szervezetek esetében, amelyek több termékkategóriára kérték az elismerést, a minimális taglétszám — az elismerés formájától függetlenül — kategóriánként öt termelő.
Az elismerési feltételek között az alapításra vonatkozó további kikötés, hogy a gazdasági társasági formában (kft., rt.) alakult szervezeteknél egy tag részesedése sem haladhatja meg a szervezet alapítói tőkéjének harminc százalékát, azzal a feltétellel, hogy a tagok alapítói tőkéhez való hozzájárulása arányban kell legyen a termeléssel, illetve az értékesített termék értékével. Szavazati aránya természetesen szintén ennek függvényében alakul. A hozzájárulás mértékének meghatározásához alapul szolgáló termelési értéket a tárgyévet közvetlenül megelőző legalább három egymást követő év átlagának figyelembevételével kel! megállapítani.
A működésre vonatkozó szabályok közül ki kel! emelni azt, hogy a tagsági idő
nem lehet rövidebb egy évnél, ami a szervezet stabilitását hivatott valamelyest biztosítani. A tagságról való lemondást legkésőbb a tárgy év június 30-áig írásban kell bejelenteni a szervezet felé, és így a lemondás legkorábban a bejelentéstől számított harmadik, de legkésőbb a hatodik hónap elteltével lép hatályba. Az elismerést szerzett TESZ-ek esetében azonban a kilépő tagnak a tárgyévre vállalt kötelezettségeit teljesíteni kell.
További feltétel, hogy az elismerés tárgyát képező termékkategóriába tartozó termékek értékesítési árbevételéből legalább 50%-ot a tagoktól származó termékeknek kell adnia. A másik 50%-on belül tetszőleges mennyiségű nem tagi áru is felvásárolható és forgalmazható.
A EU szabályozása lehetőséget ad arra, hogy egy TESZ-nek legyenek nem termelő tagjai is. Magyarország azonban ezzel nem kíván élni, erre vonatkozó rendelkezéseket nem alakított ki, így itt csak a zöldség- és gyümölcstermelők alkothatják a szervezetet.
A kategória legkedveltebb kiadványai


Dr. Dinya László Sikeres vállalkozások

Orlovits Zsolt (szerkesztő) A termőföldforgalom és -használat jogi szabályozása, Adásvétel - haszonbérlet - öröklés

Dr. Németi László A magyar agrárgazdaság az ezredfordulón

Dr.Posta László A termőföldhasználat gazdasági kérdései

R. D. Kay - W. M. Edwards - P. A. Duffy Korszerű farmmenedzsment

Kozár László Nemzetközi áru- és tőzsdei kereskedelmi ügyletek

Kapronczai István (szerk.) A magyar agrárgazdaság a rendszerváltástól az Európai Unióig

Dr. Kárpáti László Európai uniós projektek pénzügyi menedzsmentje

Dr.Zsémbeli József Dr.Juhász Csaba Dr.Zsigrai György Monori István Őri Nóra Az Európai unió mezőgazdasága hasznos információk fiataloknak

Dr. Villányi László – Dr. Vasa László Agrárgazdaságtan
