Gyakorlati Tudástár
kategóriák

A 21. század traktorai

Szerző: Dr. Hajdú József
Ár: 3000 Ft
Kosárba
pénztárhoz

Digitális kiadvány
Az interneten digitális formában elérhető traktorokról szóló könyvünkkel azon kedves olvasók számára gyűjtöttük csokorba a napjaink traktoraira vonatkozó legfontosabb információkat, akik különösen érdeklődnek a mezőgazdaság legfontosabb energetikai szolgáltatói iránt. Szeretnék megismerni közelebbről is a traktorok működését, illetve választ kapni a kérdéseikre: Milyen eltérő megoldásokkal találkozhatnak a különböző traktortípusokban? Melyek a legelterjedtebb konstrukciós megoldások? Mely gyártók és márkák húzódnak meg a traktorok főbb egységei mögött? Hogyan alakultak ki a mai traktorok konstukciós megoldásai? Milyen fejlődési trendek tapasztalhatók, milyenek lesznek századunk második felének traktorai?
Reméljük, hogy 61 oldalas, 41 színes képet tartalmazó könyv elolvasása után elégedett lesz szerzett új információkkal és ismeretekkel, amelyek hozzájárulnak tudása gyarapításához!

mutass többet mutass kevesebbet
Terjedelem: 61 oldal
ISBN: 978-963-575-015-3
Kiadó: Szaktudás Kiadó Ház

Tartalomjegyzék:

I. Rövid traktortörténet         
II. A traktorok rendszerezése és osztályba sorolása 
III. A traktormotorok jellemzése, gyártók és felhasználók  
1. Motorkínálat és motorfelhasználók          
2. A traktormotorok fejlesztésében érvényesülő főbb tendenciák   
3. A traktormotorok katalizátoros füstgázkezelő rendszereinek fejlesztése
IV. Traktorsebességváltók és alkalmazásuk 
1. A traktorsebességváltók csoportosítása    
2. A traktorsebességváltók felépítése és működése 
2.1. Kézi kapcsolású, mechanikus sebességváltók
2.2. Terhelés alatt kapcsolható sebességváltók        
2.3. Fokozatnélküli automata sebességváltók
V. A traktorok járószerkezetei          
1. Kerekes traktor-járószerkezetek    
2. Félgumihevederes traktor-járószerkezetek           
3. Teljes gumihevederes traktor-járószerkezetek
4. A traktor-járószerkezetek gyártói
VI. Traktor-vezetőfülkék, komfort, ergonómia és vezérlés 
VII. ISOBUS és kommunikáció a traktorokon        
VIII. Alternatív traktorüzemanyagok           
IX. A jövő traktorai   
X. Európa legismertebb traktorgyártói és legnépszerűbb traktortípusai

mutass többet mutass kevesebbet

Olvasson bele:

2.2. Terhelés alatt kapcsolható sebességváltók
A 120–400 LE közötti motorteljesítményű – az európai piacon nagy darabszámban értékesített traktoroknál – leggyakrabban alkalmazott sebességváltótípus a terhelés alatt kapcsolható, PowerShift váltó, amelynek a kapcsolásai jól robotizálhatók és automatizálhatók. Ezek előnyei: a könnyű, gyors kezelhetőség; a munkavégzés sebessége és a motor terhelése optimalizálható; jobb a váltó műszaki kihasználása, ezáltal a gépcsoportnak növekszik a területteljesítménye; csökkenhet a traktor hajtóanyagfogyasztása. Hátránya, hogy drágább megoldás és valamivel rosszabb a váltómű hatásfoka, mint a szinkronizált mechanikus váltóké

A PowerShift sebességváltóknál a terhelés alatti sebességváltást elektrohidraulikusan működtetett, többlemezes tengelykapcsolók és bolygóművek beépítésével valósítják meg. A kis helyigényű, összetett bolygómű a kapcsolható fokozatok számát növeli. A terhelés alatt kapcsolható sebességváltók részben vagy egészben terhelés alatt kapcsolható csoportokból épülnek fel. A részben terhelés alatt kapcsolható 3–8 csoportok esetében a csoportok közötti váltás szinkronizált kapcsolással történik. A teljesen terhelés alatt kapcsolható, ún. Full Powershift váltók esetében a csoportfokozatok közötti átkapcsolás is terhelés alatt történik. Ezek a kapcsolások a mai traktorokon elektrohidraulikusan valósíthatók meg a traktor kartámaszos irányítópultja és a multifunkciós irányítókar (joystick) segítségével. A vezérlésben mágneskapcsolók, mikroprocesszorok és elektrohidraulikus szelepek és lemezes tengelykapcsolók vesznek részt. Ez utóbbi részegységek és a hozzá kapcsolódó szoftverek teszik lehetővé a zökkenőmentes, lágy kapcsolásokat, az egyenletes nyomatékátvitelt, illetve bármely fokozatban a terhelés alatti irányváltásokat (PowerShuttle). Néhány konkrét Power Shift váltó működését külön is ismertetjük.

A CASE IH Maxxum Multicontroller farmmindenes traktor új Active Drive 8 félpowershift sebességváltója 8 powershift fokozattal rendelkezik. Az Active Drive 8 váltó összesen 24 sebességfokozatba kapcsolható előre- és hátramenetben is, ami még hatékonyabbá teszi a traktort, és kényelmesebbé az üzemeltetését. Az első sebességcsoport a 10,2 km/h sebességet éri el, elsősorban nehezebb szántóföldi munkákhoz tervezték, melyek alacsony sebességet igényelnek, mint az alapművelés vagy a szabadföldi kertészeti munkák, amihez az opcionáliss mászófokozatok is jól jöhetnek. A második tartomány az általános feladatoké, ami lefedi a szántóföldi munkák 90 százalékát, valamint megfelelő teljesítményátvitelt jelent a szálastakarmány-betakarítással kapcsolatos feladatokhoz és homlokrakodóval végzett munkákhoz is. A szállítási feladatokhoz a harmadik tartomány használható, ahol a „skip-shift” sebességillesztés funkciónak köszönhetően lehetőség van gyors fokozatváltásra.

A Kubota traktorok egy része Intelli-Shift 8 terhelés alatti „csoport-powershift” sebességváltóval rendelkezik; 8 terhelés alatt kapcsolható sebességgel, 3 fokozatban (gyors, közepes, lassú) automata üzemmóddal. Így összesen 24 sebességet tud kapcsolni előre- és hátramenetben is. A sebesség- és fokozatváltó könnyedén működtethető egy egyszerű karral, vagy akár a kartámaszon lévő nyomógombbal is. Az egyszerűen beállítható 4 fokozatú automata mód lehetővé teszi az automatikus váltásokat változó terepviszonyok mellett is. „Szállító üzemmódban” az útviszonyoktól és gyorsulástól függően állítható be a váltó lejtőre és emelkedőre. „Terep üzemmódban” 2 sebességet lehet felfelé vagy lefelé kapcsolni, a hidraulikus három pont függesztés kapcsolójával vezérelve a váltót. Emelésre kapcsolva automatikusan visszavált, süllyesztésre kapcsolva felfelé vált.

  

1. ábra. A John Deere e23 automata kapcsolású powershift váltója

 A John Deere e23 egy egyedülálló sebességváltó megoldás, és 23 előre- és 11 hátrameneti sebességfokozatot kínál az egyenletes váltáshoz, illetve bármilyen munkakörülmény vagy munkagép esetén maximalizálja az üzemeltetési hatékonyságot és a termelékenységet, csökkenti az üzemanyag-felhasználást. Az e23 sebességváltó egyesíti a mechanikus erőátvitel előnyeit az AutoPower fokozatmentes váltó könnyű kezelhetőségével és három választható üzemmódban használható: teljesen automata, egyedi vagy kézi. A kapcsolások működtetését számítógép vezérli, amely a motor terhelését is figyelemmel kíséri. A le- és felkapcsolások automatikusan 0,1 másodperc alatt történnek a hajtáslánc megszakadása nélkül, zökkenőmentesen. Hasonló sebességváltókkal rendelkezik a New Holland és a Deutz-Fahr is.

mutass többet mutass kevesebbet