
Az erőgépekhez hasonlóan az egyre nagyobb tömegű, nagyobb méretű munkagépekhez (pl. bálázók, takarmánykeverő-kiosztó kocsik), vontatmányokhoz (pl. pótkocsik, tartálykocsik, szervestrágya-szórók) egyre nagyobb implement gumiabroncsok szükségesek, amelyek kielégítik a teherhordozási, stabilitási, talajkímélési, valamint a közúti közlekedési feltételeket, jó az öntisztuló képességük és nem utolsósorban kisebb a vonóerő-, illetve vontatásiteljesítmény-igényük, elősegítik a könnyebb haladást.
A minden igényt magas szinten kielégíteni képes konstrukción még dolgoznak a gyártók, de az elmúlt években felgyorsult fejlesztések eredményeként jelenleg az alacsony profilú, radiál gumiabroncsokkal a követelmények nagy része már teljesíthető. Ezeknek a traktor-, kombájn-, illetve implement (munkagép) gumiabroncsoknak fő ismérvei a profiltényező (a profilmagasság és a profilszélesség hányados) csökkenése és az erősített oldalfalú radiál vázszerkezet kialakítása. Ma már egyre nagyobb mértékben az ilyen korszerű gumiabroncsokat alkalmazzák a mezőgépgyártók OEM (Original Equipment Manufacturer; részegység eredeti gyártótól) stratégiájuk részeként első szerelésre, a felhasználók pedig pótlásként (13.ábra).
13. ábra.Korszerű, alacsony profilú, radiál mezőgazdasági gumiabroncsok
A radiál mezőgazdasági gumiabroncsok főbb előnyös tulajdonságai a következők:
Az alacsony profilú, radiál kivitelű mezőgazdasági gumiabroncsok igénye jelentősen megnövekedett, hiszen 20-40 százalékkal kedvezőbb tulajdonságokkal rendelkeznek a normál profilú, radiál abroncsokhoz képest. A 14. ábrán jól látható a Kleber cég által mért hat legfontosabb jellemző közötti különbség a 710/75R34 méretű, szuperszéles és a vele külső átmérőben megegyező 20,8R42 méretű, normál profilú, radiál traktorabroncs esetén.
14. ábra. Alacsony profilú, radiál traktorgumiabroncsok előnyei a normál profilú, radiál traktorgumiabroncsokhoz képest
Hasonlóan eredményre jutottak egy 900/50R42 méretű Goodyear DT 810 típusú extrém széles traktorabroncs tesztelése során is, amelynek talajfelszínre gyakorolt nyomása 40%-kal kisebb volt, mint egy 580/70R42 méretű szuperszéles abroncsé, miközben 35%-kal nagyobb vonóerőt fejtett ki. Az alacsony talajterhelése és az igen jó vonóképessége a 30%-kal nagyobb felfekvési felületének és speciális konstrukciójának köszönhető. Ez az extrém széles traktorabroncs közúton 50 km/h sebességgel haladhat és 1,6 bar belső levegőnyomás esetén 5600 kg-mal terhelhető. A szántóföldi tesztek során arra is választ keresnek, hogy milyen további előnyei és hátrányai vannak a korszerű, alacsony profilú, radiál abroncsoknak a kontrollnak választott normál profilú, radiál változattal szemben. Vizsgálják a teherbírást, a vonóerőt, a stabilitást, a lengési és fékezési tulajdonságokat, a menetviselkedést, a kopásokat, de különösen a keréknyom-mélység és a talajnyomás alakulását figyelik. Egy ilyen vizsgálatban szereplő Michelin gumiabroncsok legfontosabb jellemzőit az 5. táblázat mutatja. A kísérlethez 100 kW teljesítményű, 6 t hátsó tengelyterhelésű, segéd-mellsőkerék hajtású traktort választottak, és a méréseket homokos vályogtalajon, elmunkált, ülepedett szántásban végezték. A legsekélyebb besüllyedést a legszélesebb gumiabronccsal érték el, míg a legmélyebb keréknyomot a kontrollként használt 1,6 bar belső levegőnyomású, normál profilú, radiál gumiabroncs okozta (15. ábra). A legalacsonyabb talajnyomásokat is a legszélesebb gumiabroncs alatt mérték 10-40 cm mélységben, négy szinten.
5. táblázat. Michelin tesztabroncsok fontosabb adatai
Egyidejűleg vizsgálták a gyökérképződés alakulását is a tömörített talajban, konkrétan árpavetésre vonatkozóan. Az egységnyi területen talált gyökérszámok elemzéséből kitűnik, hogy a növényfejlődés szempontjából optimális tömör vetőágy (illetve az ehhez szükséges talajnyomás) a gumiabroncsban alkalmazott 0,2-0,6 bar közötti belső levegőnyomás-tartományban jött létre. Ebben az esetben várható a legnagyobb fajlagos gyökérképződés. A vizsgálatok bizonyították, hogy a 650/65R38 méretű, ultra széles gumiabroncs viszonylag kevésbé tömöríti a talajt, jó a vonóképessége, közúti forgalomban biztonságos. A jóval szélesebb 800/65R32 méretű, nagy légterű gumiabroncs felfekvési felülete majdnem kétszerese a normál profilú gumiabroncsénak, és a legsekélyebb nyomot hagyja maga után a talajban.
A hagyományos normál profilú, radiál gumiabroncsokkal szemben a mai modern traktorokon az alacsony profilú, radiál gumiabroncsok közül 100 kW-ig (140 LE-ig) általában a 70-es, e felett a 60-as, és legújabban már az 50-es széria kerül használatra. Ezeknél nemcsak a vonóerő számít, hanem kulcsjellemzői a teherbíró képesség és a talajkímélés is. A kiválasztás általános szempontjai legfőképpen a traktorabroncs átmérője, szélessége, teherbíró képessége, felfekvési felülete és a futófelület mintázata (a kapaszkodó bordák formája, magassága, elhelyezése), ezek határozzák meg elsősorban a vontatási képességet, a talajtömörödés mértékét, a növényzet károsítását és a közúti közlekedési viszonyokat. A tapasztalatokból levonható következtetések szerint ideális esetben ugyanazzal a traktorral eltérő körülmények között végzendő különféle szántóföldi és szállítási feladatokhoz különböző méretű és kialakítású traktorabroncsokat kellene használni. A cserélhetőség lehetősége fennáll, ennek során azonban fontos figyelembe venni, hogy egy normál profilú, radiál traktorabroncshoz rendelt kerékpántra melyik méretű alacsony profilú, radiál gumiabroncs szerelhető fel gond nélkül.
mutass többet mutass kevesebbet